Miło nam poinformować, że nasza szkoła, a dokładnie uczniowie klasy 1f, zdobyli Certyfikat ”Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju 2015”.
16 czerwca w Auli Św. Jana Pawła II przy ul. Siostry Faustyny 3 w Krakowie odbyło się uroczyste podsumowanie tegorocznej edycji projektu "Oblicza Dialogu" zorganizowanego przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie, podczas którego pan dyrektor T. Jarząbek i wychowawca klasy I. Fornalik w towarzystwie przedstawicieli klasy (J. Ingarden, F. Górka) odebrali nagrody i certyfikat „Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju 2015”.
Hasłem tegorocznych spotkań była: „Wiara i tradycja. Celebracja świąt w różnych kulturach i religiach”. Zrealizowane w ramach programu przedsięwzięcia opisane zostały na stronie internetowej pod tym linkiem.
Nasze działania podzielone były na 5 kategorii:
- SKĄD WYCHODZIMY?- wstęp
- INFORMUJEMY – PRZEDSTAWIAMY - UCZYMY
- DZIAŁAMY - ORGANIZUJEMY
- UCZESTNICZYMY
- DOKĄD ZMIERZAMY? - zakończenie
Co zrobiliśmy, aby uczyć się wzajemnej akceptacji odmienności i otrzymać certyfikat?
Podejmowaliśmy działania mające na celu poznawanie podobieństw i różnic w porównywalnych obszarach kulturowych i religijnych świata., m.in.:
INFORMUJEMY PRZEDSTAWIAMY - UCZYMY |
- Poznajemy ideę Ducha Asyżu. Prezentacja wyjaśniająca podstawowe pojęcia i terminy związane z programem,
- Prezentacja informacji na temat dialogu kulturowego: tablice informacyjne, plakaty, symbole religijne
- Święta w Polsce - prezentacja
- W ramach realizacji programu nasza koleżanka przeprowadziła rozmowę z francuską studentką na temat ”Francja – kraj wielu kultur”
- Pielgrzymki świata, czyli podróże do miejsc świętych podjęte z pobudek religijnych - prezentacja
- Święta i obrzędy w islamie - prezentacja
- Stare pomniki opowiadają swoja historię, czyli pozostałości kultury żydowskiej w naszym regionie - prezentacja cz.1 i 2
- Zwyczaje żydowskie - nagranie
- Tradycje i zwyczaje w Słowenii - prezentacja
- Burkina Faso – Kraj prawych ludzi. Przypomnienie informacji o kraju, wystawie „Czerwone i czarne” , początkach współpracy – Filmy ze strony internetowej szkoły
DZIAŁAMY ORGANIZUJEMY |
- Zorganizowanie spotkania z podróżnikiem Gabrielem Turskim, którego celem była prezentacja kultury i tradycji, religii Etiopii
- Zorganizowanie spotkania z prezesem Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Kuby w Krakowie panem Adamem Kwaśnym. W trakcie spotkania pt: „ Cuba de cabo a Rabo” („Kuba od krańca do krańca”) mogliśmy zobaczyć pokaz slajdów prezentujących Kubę, poznać przedmioty, które dla Kubańczyków mają moc czarodziejską (szamani), uczyć się języka, którym posługują się Kubańczycy.
- Organizacja spotkania polsko - włoskiego w ramach wymiany między szkołami
- Zorganizowanie spotkania z Jessicą Wong, studentką Chinese University of Hong Kong, która jest nauczycielką, wolontariuszką programu AIESEC.
- Zorganizowanie spotkania z rodzicami i prezentacja działań projektu
- Zorganizowanie wystawy „Tradycje i zwyczaje narodowe Słowenii, Włoch i Burkina Faso”
UCZESTNICZYMY |
- Udział w spotkaniu na myślenickim runku promującym tradycje wielkanocne w Myślenicach, konkursie na plamy wielkanocne. Organizatorem spotkania i konkursu było m.in. Muzeum Regionalne DOM GRECKI w Myślenicach
- Udział w spotkaniu z podróżnikiem Gabrielem Turskim, którego celem była prezentacja kultury i tradycji, religii Tajlandii, Laosu, Wietnamu, Kambodży: „ Barwy Dalekiego Wschodu. Organizatorem spotkania było Muzeum Regionalne DOM GRECKI w Myślenicach.”
- Zwiedzanie multimedialnej wystawy „Bądźcie dla świta obliczem miłości” na krakowskich Plantach od ul. Franciszkańskiej do Poselskiej. (Organizator Kuria Metropolitalna w Krakowie . Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie)
- Wizyta w Muzeum Judaistycznym mieszczącym się w oddziale Muzeum Historycznym Miasta Krakowa na krakowskim Kazimierzu, ul. Szeroka 24 . Celem wizyty było poznanie kultury , religii żydowskiej poprzez poznanie Kazimierza i starej synagogi
- Udział w zajęciach w parku Edukacji Rozwojowej w Krakowie „Wioski Świata”. Celem było poznanie wiadomości i podniesienie świadomości na temat różnorodności kulturowej , problemów globalnych, współzależności jakie występują miedzy krajami Północy i Południa. (Organizator: Salezjański Wolontariat Misyjny „Młodzi świata")
- Wywiad z ks.Parszywką założycielem Edukacji Rozwojowej w Krakowie „ WIOSKI Świata
- Udział w szkolnym Dniu Dialogu Międzykulturowego w ramach projektu edukacyjnego z języka niemieckiego „Podróże kształcą – czy warto zobaczyć Wiedeń”. Projekt ten współgrał z projektem „Młody Asyż – oblicza dialogu” realizowanym przez nasza klasę, ponieważ promuje wśród młodych ludzi postawę otwartości na inne kultury oraz zapobiega negatywnym zjawiskom nietolerancji i dyskryminacji z powodów kulturowych czy wyznaniowych.
W programie zobaczyliśmy m.in.:
Mity, podania, legendy – przedstawienie teatralne w języku niemieckim
Zwyczaje i obyczaje Austrii - prezentacja multimedialna
„ Urlop w Wiedniu”- scenka teatralna oraz prezentacja slajdów
Obejrzenie projektów, albumów o zwyczajach i tradycjach wiedeńskich, skosztowanie wypieków austriackich
Nasze działania, obserwacje pokazały nam, że wśród nas jest bardzo duża grupa kolegów i koleżanek, dla których słowa: dialog, ekumenizm, Asyż, wielokulturowość to puste słowa bez znaczenia. Wiemy, że nie możemy się zgodzić na taki stan rzeczy , ponieważ żyjemy we wspólnej, wielokulturowej Europie i coraz częściej będziemy spotykać się z wyznawcami innych religii, kultur , np. z obywatelami Syrii, Afryki Północnej.
Co prawda w tym roku skupialiśmy się na sobie, tzn. chcieliśmy jak najwięcej dowiedzieć się o podobieństwach i różnicach w porównywalnych obszarach kulturowych i religijnych świata, ale chcemy nasza pracę kontynuować w przyszłym roku przez realizację projektu „Jedynka”- szkoła dialogu i tolerancji. W projekcie wykorzystamy nasze doświadczenia, naszą wiedzę zdobytą przy realizacji programu „Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju”.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom, rodzicom, którzy pomagali nam zorganizować spotkania, przygotować prezentacje. Jesteśmy im za to bardzo wdzięczni.
Samorząd klasy 1f
Pełna galeria zdjęć „Młody Asyż” – kliknij tutaj.