Przedstawiamy podsumowanie projektu organizowanego w klasach pierwszych pod opieką pani Katarzyny Twardosz.
Projekt „Myśl logicznie!” został wykonany przez uczniów klas pierwszych uczęszczających w roku szkolnym 2010/ 2011 na zajęcia dodatkowe z matematyki pod opieką Katarzyny Twardosz.
Uczniowie klas pierwszych uczestniczący w projekcie:
Domanus Ewelina, 1a |
Zwierzchowski Michał, 1a |
Sapała Kasper, 1b |
Sowa Seweryn, 1b |
Bała Justyna, 1d |
Gurbisz Zofia, 1d |
Czesnowska Kamila, 1e |
Kasprzyk Beata, 1e |
Hodurek Justyna, 1e |
Hechsman Ewa, 1f |
Kaczmarczyk Dagna, 1f |
Kurdziel Joanna, 1f |
Polek Dobrochna, 1f |
Ślusarz Natalia, 1f |
|
Projekt składał się z trzech zasadniczych etapów:
I etap- opracowanie zbioru zadań z ciekawymi zadaniami, łamigłówkami, zadaniami sudoku i tym podobnymi
II etap- realizacja pracy badawczej „Człowiek witruwiański”
III etap- zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów matematycznych dla uczniów klas VI szkół podstawowych
Nasze działania polegały na:
1.Zgromadzeniu zadań logicznych, łamigłówek, zadań sudoku i tym podobnych oraz ich wspólnym rozwiązaniu
2.Pracy nad składem zbioru zadań, określeniem rozdziałów i ich zatytułowaniem
3.Zaproponowaniu zadań do rozwiązania oraz przebiegu warsztatów
4.Zaprojektowaniu plakatu reklamującego warsztaty oraz zaproszeń i dyplomów
5.Realizacji pracy badawczej „Człowiek witruwiański”
Pomysł został zaczerpnęliśmy z publikacji Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego pt. "Uczniowskie prace zespołowe".
Ilustracja tzw. człowieka witruwiańskiego przedstawia nagiego mężczyznę w dwóch nałożonych na siebie pozycjach, wpisana w okrąg i kwadrat. Rysunek pochodzi z traktatu O architekturze ksiąg dziesięcioro autorstwa Witruwiusza, rzymskiego inżyniera z I wieku p.n.e. upowszechniony przez Leonarda da Vinci. Autor podał zasady wznoszenia budowli sakralnych, które powinny mieć proporcje człowieka. Stwierdza, że ludzkie ciało jest modelem wszystkich proporcji, ponieważ postać z wyciągniętymi rękami i nogami wpisuje się w ”doskonałe” figury geometryczne: kwadrat i koło. Witruwiusz zwrócił uwagę na fakt, że wysokość człowieka dorosłego równa się w przybliżeniu szerokości jego rozłożonych ramion.
Nasza praca badawcza polegała na upewnieniu się, czy reguła Witruwiusza jest aktualna dziś.
Na jakie pytania szukaliśmy odpowiedzi?
Czy rozpiętość ramion u każdego z nas jest taka sama jak nasz wzrost? Czy zasada ta dotyczy tylko osób dorosłych?
Czy współcześni chłopcy mają takie same proporcje jak człowiek witruwiański?
Czy współczesne dziewczyny mają takie same proporcje jak człowiek witruwiański?
Czy wysocy chłopcy mają proporcje bardziej zbliżone do człowieka witruwiańskiego niż niscy?
Czy wysokie dziewczyny mają proporcje bardziej zbliżone do człowieka witruwiańskiego niż niskie?
6.Zorganizowaniu i przeprowadzeniu warsztatów matematycznych. Do udziału w warsztatach zaproszeni zostali uczniowie:
IMIĘ I NAZWISKO UCZNIA |
SZKOŁA |
IWONA JARZĄBEK |
Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Biertowicach Biertowice |
AGATA DMYTRZYK |
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II Ul. Stanisława Pardyaka 26 32- 400 Myślenice |
KRZYSZTOF MICHALIK |
Szkoła Podstawowa w Glichowie |
JAKUB PODMOKŁY |
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Św. Jadwigi Królowej w Myślenicach Ul. Zdrojowa 14 32- 400 Myślenice |
ALICJA SZYMSKA BARTŁOMIEJ BUJAS MATEUSZ WYLEGAŁA KSAWERY JAROS MARCIN MAZUREK KAROL JARZĄBEK ŁUKASZ MACIASZKIEWICZ MAGDALENA KRAWCZYK |
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Westerplatte Ul. Żeromskiego 2 32- 400 Myślenice |
ALEKSANDRA ĆWIERZ MAŁGORZATA MISTARZ |
Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa w Osieczanach Osieczany 100 32- 400 Myślenice |
STANISŁAW TĘCZYŃSKI |
Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa w Bysinie Bysina 284 32- 400 Myślenice |
PIOTR KUREK |
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Sułkowicach ul. Tysiąclecia 17 32-440 Sułkowice |
GABRIELA GWÓŹDŹ RAFAŁ FORNALIK WERONIKA JAGODA RAFAŁ HUDASZEK PATRYCJA DĄBROWSKA URSZULA SĄDA |
Szkoła Podstawowa w Polance. Polanka 71, 32-400 Myślenice |
ANTONI BUCZEK |
Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej Ul. Starowiślna 7 31- 038 Kraków |
8. Podsumowaniu warsztatów: rozdaniu dyplomów oraz podarunków dla każdego uczestnika oraz nagród zwycięskiej drużynie.
Zwyciężyła drużyna nr 1 w składzie:
Agata Dmytrzyk ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Myślenicach
Aleksandra Ćwierz ze Szkoły Podstawowej w Osieczanach
Iwona Jarząbek ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Biertowicach
Gabriela Gwóźdź ze Szkoły Podstawowej w Polance
Projekt został bardzo dobrze oceniony przez wszystkich jego uczestników.
Projekt „Myśl logicznie! ” został wykonany przez uczniów klas pierwszych uczęszczających w roku szkolnym 2010/ 2011 na zajęcia dodatkowe z matematyki pod opieką Katarzyny Twardosz.